3. Duurzame mobiliteit

3.1 Kwalitatief en betaalbaar Openbaar Vervoer (OV) voor iedereen

1. Wat zien we?

Wij zien dat de auto te vaak wordt gebruikt in Deventer. De CO2-uitstoot moet verlaagd worden. 

2. Wat is ons advies?

Maak het OV aantrekkelijker en toegankelijker zodat mensen kiezen voor duurzame vervoersopties. 

3. Hoe willen we dat bereiken?

  • Tarieven voor het OV moeten betaalbaar zijn en blijven. Lobby hiervoor bij de provincie.
  • De gemeente zorgt voor gratis OV voor minima binnen de gemeente Deventer.
  • Zorg voor betere doorstroming van de bus bij kruispunten door middel van busbanen en voorrang bij verkeerslichten.
  • Zorg voor goede frequenties en aansluitingen voor bus en trein, ook in het weekend, voor alle wijken en dorpen. Lobby hiervoor bij de juiste instanties.
  • Zorg voor voorzieningen voor het stallen van de fiets bij bushaltes, zeker in de omliggende dorpen.
  • Zorg voor toegankelijke haltes en stations, zodat ook mensen met een beperking het OV kunnen gebruiken.
  • We adviseren om nieuwe treinstations in Bathmen en Deventer-Noord (bijv. Platvoet, Diepenveen) te realiseren. We adviseren daarbij een pro-actieve lobby bij de NS en/of Prorail. Er zijn al beleidsplannen voor nieuwbouwwoningen in de genoemde wijken. Dit moet samengaan met goede OV-voorzieningen.
  • We adviseren om onderzoek te doen naar eventuele aanvullende belemmeringen om het OV te gebruiken. 

4. Waarom vinden we dat eerlijk?

  • Aantrekkelijk en betaalbaar OV is te gebruiken door iedere doelgroep.
  • OV is duurzaam vervoer en daarmee ook eerlijk voor het klimaat.

79% stemmen voor. Daarmee is dit advies aangenomen.


3.2 Fietsparkeren: vlot en veilig

1. Wat zien we? 

Er zijn in de binnenstad drie grote plekken voor fietsparkeren. De parkeermogelijkheden zijn inefficiënt en op sommige plekken onveilig. Mogelijkheden om de fiets binnen en buiten de binnenstad te parkeren zijn ontoereikend. Er wordt in de (binnen)stad nog te vaak gebruik gemaakt van de auto. Fietsen is nog niet vanzelfsprekend. 

2. Wat is ons advies?

We willen inzetten op meer en betere fietsparkeergelegenheden, die rekening houden met de diversiteit aan type fietsen. In het bijzonder moet hierbij aandacht zijn voor het veilig stallen van fietsen, omdat fietsen steeds waardevoller zijn. Fietsen moeten goed vastgezet kunnen worden. Mensen moeten verleid worden om de fiets op een veilige plek te stallen. Mensen moeten tevens verleid worden om zich met de fiets te verplaatsen. Dit is gezonder en beter voor aarde, mens en dier. 

3. Hoe willen we dat bereiken?

Er moeten meer locaties komen waar je je fiets op een simpele en veilige manier kunt parkeren. Plaats ‘nietjes’ waar mogelijk. Houd rekening met de diversiteit aan type fietsen. Het realiseren van meer ruimte voor fietsparkeren mag hierbij ten koste gaan van ruimte voor autoparkeren. Plaats barrières (zoals lage plantenbakken) om fietsparkeren onaantrekkelijk te maken op plekken waar fietsen voor overlast kunnen zorgen. 

4. Waarom vinden we dat eerlijk?

Op deze manier bereiken we een eerlijkere verdeling van de ruimte voor de auto en de fiets. Iedereen is gebaat bij veiligheid. 

86% stemmen voor. Daarmee is dit advies aangenomen.


3.3 Voorrang om veilig en vlot te kunnen fietsen!

1. Wat zien we? 

Als fietser kun je in Deventer niet lekker doorfietsen. Je wordt geremd door verkeerslichten, voorrangskruisingen en een onveilige inrichting van fietspaden. Er wordt in de stad nog te vaak gebruik gemaakt van de auto. Fietsen is nog niet vanzelfsprekend. Het Programma Fiets Deventer 2021-2025 is een mooi plan, maar er is nog te weinig gerealiseerd. 

2. Wat is ons advies?

We adviseren de fietspaden in Deventer veiliger in te richten en fietsers vaker voorrang te geven. Dan wordt het aantrekkelijker om de fiets te pakken. Ook adviseren we om meer samen te werken met andere gemeenten en aangrenzende provincies om doorfietsroutes tussen gemeenten aan te leggen. 

3. Hoe willen we dat bereiken?

We willen dit bereiken door: 

  • bredere fietspaden aan te leggen waar mogelijk.
  • straten in te richten als fietsstraat.
  • de weginrichting veiliger te maken voor fietsers: bijvoorbeeld met ongelijkvloerse kruisingen.
  • verkeerslichten af te stemmen op fietsers: fietsers krijgen voorrang op auto's. Dit moet gerealiseerd worden voor alle fietsers en niet alleen voor fietsers met een app.
  • doorfietsroutes naar andere gemeenten aan te leggen.
  • alle fietsers eenduidiger voorrang te geven. Dit geeft alle weggebruikers meer duidelijkheid en het zorgt voor meer veiligheid. 

Zwolle en Enschede kunnen een voorbeeld zijn voor een veilige en vlotte inrichting voor fietsers.

4. Waarom vinden we dat eerlijk?

Iedereen moet veilig thuis kunnen komen.

93% stemmen voor. Daarmee is dit advies aangenomen.


3.4 Maak van het parkeerterrein bij runshopping centre een parkeerhub 

1. Wat zien we? 

Mensen maken te veel gebruik van de auto om de binnenstad te bereiken. Dit zorgt voor veel CO2-uitstoot en onnodige verkeersdrukte. 

2. Wat is ons advies?

Wij adviseren de gemeente Deventer om drie permanente P+R terreinen in te richten. En bij evenementen in de gemeente Deventer adviseren we twee extra tijdelijke P+R locaties in te richten. 

Wij zien dat in hoofdzaak de parkeerdruk wordt veroorzaakt door toerisme welke het hele jaar door naar Deventer komen en voor een piek zorgen tijdens evenementen. 

Wij adviseren dit advies te realiseren binnen 1 jaar na het aannemen van het advies. 

3. Hoe willen we dat bereiken?

Wij hebben dit onderverdeeld in drie varianten: 

  1. Wij adviseren twee vaste P+R locaties in combinatie met een buslijn ten behoeve van toerisme, met als bestemming de binnenstad. De gemeente dient hierbij rekening te houden met:
    • maximaal 10 minuten reistijd met de lijnbus naar de binnenstad;
    • maximaal 5 minuten loopafstand van bestaande buslijn (van en naar het centrum toe);
    • P+R 7 dagen per week, 365 dagen per jaar open zijn;
    • gratis P+R parkeergelegenheid;
    • dat er een gelegenheid is om fietsen te stallen. 
  2. Wij adviseren een vaste P+R locatie in de nabijheid van station Deventer-Colmschate, in combinatie met een treinreis naar station Deventer, ten behoeve van toerisme. De gemeente dient hierbij rekening te houden met:
    • maximaal 5 min loopafstand naar station Deventer-Colmschate;
    • P+R 7 dagen per week, 365 dagen per jaar;
    • gratis P+R parkeergelegenheid;
    • dat er een gelegenheid is om fietsen te stallen.
  3. Wij adviseren bij evenementen in Deventer twee popup P+R locaties in combinatie met een shuttlebus ten behoeve van toerisme, met als bestemming binnenstad. De gemeente dient hierbij rekening te houden met: 
    • maximaal 15 minuten reisafstand met de shuttlebus naar de binnenstad;
    • het gebruik maken van shuttlebussen zonder CO2-uitstoot (oa elektrisch, waterstof);
    • aantrekkelijke tarieven voor de shuttlebus, zodat autoparkeren met parkeergelden in het centrum ontmoedigd wordt;
    • gratis P+R parkeergelegenheid;
    • dat er een gelegenheid is om fietsen te stallen. 

Verder adviseren we voor alle P+R locaties dat de gemeente Deventer: 

a. er voor zorgt dat P+R gepromoot wordt via de website en sociale media van de gemeente zelf en van de evenementen zelf;
b. voor adequate bewegwijzering bij invalswegen ervoor zorgt zodat P+R makkelijk gevonden wordt;
c. onderzoekt of commerciële organisaties op de P+R plaatsen huurfietsen wil faciliteren; 
d. onderzoekt of de gemeente op P+R plaatsen toiletten kan realiseren;
e. De gemeente bij bushaltes / treinstation waar P+R locaties zijn actief lobbyt bij de instanties die hierover beslissingsbevoegd zijn. Dit met als doel dat er met regelmatige frequentie van openbaar vervoer is. Voor 7 dagen in de week. 

4. Waarom vinden we dat eerlijk?

Wij zijn van mening dat dit advies het milieu, welzijn en gezondheid ten goede komt voor de inwoners van de gemeente Deventer. Dit gebeurt op de volgende manieren:

  • Afname CO2-uitstoot met minder kans op smog;
  • Minder geluidsoverlast;
  • Minder kans op verkeersinfarcten en agressie in het verkeer;
  • Verbeterde verkeersveiligheid;
  • Verbeterde bereikbaarheid voor hulpdiensten;
  • Ruimte ontstaat om bestaande parkeerplaatsen voor andere voorzieningen in te zetten (o.a. voor deelauto’s of fietsenstallingen);
  • Dat behalve toeristen ook de inwoners van de gemeente (of bezoekers van deze inwoners) gebruik kunnen maken van de P+R;
  • Het faciliteren van toerisme maakt Deventer aantrekkelijker voor het bedrijfsleven. 

61% stemmen voor. Daarmee is dit advies niet aangenomen.


3.5 Particuliere deelauto’s

1. Wat zien we?

Wij zien veel auto’s die niet altijd gebruikt worden. Dit legt veel beslag op de openbare ruimte en kost veel materialen om al deze auto’s te produceren.

2. Wat is ons advies?

Stimuleer het gebruik van deelauto’s en ondersteun particuliere initiatieven voor deelauto’s.

3. Hoe willen we dat bereiken?

Initiatief moet vanuit inwoners zelf komen. De gemeente zorgt voor laagdrempelige randvoorwaarden, denk hierbij aan het plaatsen van een laadpaal en toewijzen van een parkeerplaats voor de deelauto.

Maak op een goed vindbare plek (website) zoals duurzaamdeventer.nl (op de website van de gemeente Deventer moet hier naar verwezen worden) een tool voor inwoners waar zij een overzicht (met kaartje) kunnen vinden van bestaande deelauto(projecten) en een nieuwe deelauto kunnen aanmelden.

4. Waarom vinden we dat eerlijk?

Openbare ruimte wordt minder aan auto’s besteed en kan worden gebruikt voor duurzame doeleinden.

76% stemmen voor. Daarmee is dit advies aangenomen.